Apunts a Internet

Diu una notícia al 20 minutos de Barcelona que hi ha en marxa un projecte de penjar material d’escola divers (ells en diuen “apunts”, però els apunts els pren cada alumne, em sembla) a una intranet de les escoles, a les quals es pot accedit via internet amb una contrasenya i nom d’usuari. Una cosa així em va semblar sentir a la roda de premsa de la consellera Cid d’aquest setembre, on no explicava si els materials s’alliberarien, o ni tan sols si tindrien algun tipus de llicència d’ús, recordem que ho explicava just després de lloar les bondats del programari lliure al qual se sumava amb entusiasme. Diu l’article que als portals de les intranets es poden muntar “taulells d’anuncis” (per a comunicar notícies), es poden enviar comentaris a alumnes o professors (no s’havia inventat fa molt de temps el correu electrònic?), permet els professors de reservar aules des de casa (això sí que és una “innovació” 🙂 i permet de tenir una “agenda” per a saber des de casa què s’ha fet a classe o quins deures hi ha (sempre i quan algú ho actualitzi, m’agradaria veure alguna d’aquestes “agendes”). L’únic que se salva, és que volen fer una valoració de l’experiència dels 50 centres que fan la prova pilot.
Mentrestant, hi ha professors, com el Barahona, que proposen de fer textos d’estudi (els antics llibres de text) lliures i penjats a Internet, col·laboratius i d’accès lliure per a tothom. Desgraciadament, les administracions segueixen pensant com en el segle XIX.
No seria millor que els alumnes pengéssin els seus apunts a Internet? Si ho fa un alumne, els altres podrien millorar-lo (wiki). També es podrien fer projectes d’un tema a llarg termini a la Wikipedia i millorar-lo curs rere curs, segons el nivell dels alumnes. Les possibilitats són tan grans, que sembla impossible que encara es pensi com si els llibres haguessin de ser la principal eina a l’escola.
I, de tota manera, trobo que les idees podrien sortir dels alumnes amb ganes d’aprendre i millorar, i no em sembla que hi estiguin gaire per la feina. És a dir, si hi ha alumnes amb inquietuds (que algun n’hi deu haver) se’ls hauria de motivar perquè engeguessin projectes de continguts lliures a Internet.
Una altra idea: no es podrien aprofitar algunes de les moltes hores d’activitats extraescolars per a aquestes coses?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *