Excursió a Sant Cugat

He anat d’excursió caminant des de Barcelona a Sant Cugat amb la Núria. Tot plegat, 11 km. Ha fet bon temps i hem dinat entrepans pel camí. Quan hem arribat a l’estació de tren de Sant Cugat, hem vist que hi ha cartellets que indiquen que hi ha connexió wireless a Internet (en principi, només a la mateixa estació). No l’he pogut provar :-).

Taiji

Practico Taiji, l’any 2000 amb el professor Paco López i des de l’any 2001 amb el mestre Dom Sales, taula simplificada de 24 moviments i de 42 moviments de l’escola de Fushun.

Monitor a l’escola de Taiji Montjuïc des de l’any 2004.

Practicant de taiji amb vano des de 2003 amb la mestra Evelyn Cabiles.

Professor a l’esplai Espurna des d’octubre de 2005.

Professor de Taiji amb vano des d’octubre de 2005.

Per què hi escric “Taiji”?
Als anys 70 s’escrivia “Tai Chi” perquè era la grafia anglesa que s’assemblava més al xinès. En castellà, doncs, es va dir Tai Chi, però pronunciat a l’espanyola, de manera que en català el van “traduir” com a Taitxí (que és la grafia acceptada), cobrint-se de glòria.

Ja fa molts anys, però, que es fa servir el sistema pinyin de grafia xinesa on s’escriu “Taiji” que, curiosament, coincideix amb la pronúncia que en fem en català.

Per què en dic “taula”?
Aquí hi ha el costum de dir “formes” a les diverses taules de Taiji. No té cap sentit parlar de forma quan en realitat es tracta d’una successió de formes, una taula, com les taules gimnàstiques conegudes a Europa. L’error, molt comú, es deu al fet que en anglès es va traduir com a “form” (taula) i aquí, tal qual, “forma”, quan en realitat es tracta d’un false friend (fals amic).

Taiji Espurna

El grup de Taiji de l’esplai Espurna es va crear al setembre de 2005.
Practiquem la taula simplificada de Beijing de 24 moviments al pati de l’esplai, cada diumenge de 12.00 a 13.10 h.

Comencem sempre amb uns exercicis de Qi Gong:

-Girem el tronc, a poc a poc, a banda i banda.
-Girem el cap semicircularment per baix i a les bandes.
-Movem el cap amunt i avall.
-Entrellacem les mans i les pugem fins a on podem (inspirem), les desentrellacem i les baixem pels costats amb els braços estirats (expirem).
-Empéner el cel: pugem una mà i estirem amunt mentre amb l’altra empenyem avall, alternativament.
-Qi Gong mantès: tanquem els punys a l’alçada de la cintura i colpegem endavant. Obrim els omòplats (tres vegades). Colpegem a dalt, baixem les mans, les pugem a poc a poc i inclinem cap a l’esquerra, toquem la punta dels peus i pugem pel mig, es repeteix per la dreta (tres vegades).
-Relaxació: en posició de genet, tanquem, la mandíbula relaxada, la respiració profunda però suau. Un minut. Tanquem per l’esquerra.
-Els tres cercles de Taiji: obrim per la dreta, baixem a una posició còmoda, aixequem les mans a l’alçada del pit amb les mans obertes i els dits mirant els de l’altra mà. Després d’una bona estona, obrim els ulls, baixem les mans, posem el pes a la cama dreta i tanquem. Ens freguem les mans i les passem pels ulls tancats.
-Estirem les cames, mirant a l’esquerra, mirant a davant (estirem l’esquerra i la dreta) i mirant a la dreta.
-Cops de peu a les mans.

Després repassem els moviments bàsics de Taiji:

-El pas del tigre.
-Acaronar la crinera del cavall.
-Escombrar el genoll.
-Tocar el llaüt.
-La retirada del mico.
-Els núvols.
-La grua i el fuet simple.

I continuem fent la taula de 24 moviments:

1.- Preparació i abertura
2.- Pentinar la crinera del cavall
3.- La cigonya extén les ales
4.- Escombrar el genoll
5.- Tocar el llaüt
6.- Retirada del mico
7.- Agafar la cua del pardal (esquerra)
8.- Agafar la cua del pardal (dreta)
9.- Fuet simple
10.- Núvols
11.- Fuet simple
12.- Acaronar l’esquena del cavall
13.- Cop de peu
14.- Cop de punys a les orelles
15.- Cop de peu
16.- La serp s’arrossega
17.- Gall daurat
18.- La serp s’arrossega i gall daurat
19.- Llençadores
20.- Agulla al fons del mar
21.- Obrir els braços com un vano
22.- Cop de puny al costat del palmell obert
23.- Empènyer
24.- Gir i tancament